For søkere
På denne siden finner du utdypende informasjon om hvem som kan søke støtte hos oss, hvilke forventninger vi har til søkerne, hva en søknad må inneholde og hvordan våre søknadsprosesser fungerer. En komplett søknad skal bestå av et oversendelsesbrev, et hoveddokument og eventuelle vedlegg.
Søkere kan både være offentlige og private foretak, offentlige eller private forsknings-/utdanningsinstitusjoner, frivillige organisasjoner eller kommune(r)* med virksomhet i tidligere Vest-Agder. Privatpersoner kan ikke søke.
Søker må ha faglige kvalifikasjoner og ressursmessig kapasitet til å gjennomføre prosjekter det søkes støtte til.
* Stiftelsesloven har bestemmelser som skal sikre stiftelsers uavhengighet og mulighet til formålsrealisering. Dette innebærer i vårt tilfelle at det stilles særlige krav til søknader fra kommunene i tidligere Vest-Agder, som er stiftere av fondet.
Informasjon til søkere
For å være kvalifisert må et prosjekt:
- Gi kompetanseheving til sikring og etablering av arbeidsplasser og gode levekår i tidligere Vest-Agder (kompetanse defineres her som evne til å etablere og anvende kunnskap til praktiske formål).
- Være fremtidsrettet og ha påvisbar praktisk nytte for regionen og institusjoner som mottar støtte.
- Utvikle kunnskap på høyskole-/universitetsnivå, til nytte for institusjonens egen utvikling og/eller lokalt næringsliv og/eller forvaltningen.
- Vi kan også bidra i initieringsfasen av forskningsprosjekter dersom vårt bidrag har en klar addisjonalitet.
Vi legger stor vekt på at:
- Søkere bidrar med egne ressurser og skaffer annen finansiering til prosjektene det søkes støtte til. Prosjekter der vårt bidrag har utløsende effekt på annen finansiering vil normalt ha prioritet.
- Kunnskap og metoder som testes eller utvikles i prosjektene skal være praktisk anvendbar og etterspurt. Prosjektene må ha en konkret plan for implementering og forankring av resultater inn mot senere driftsfaser.
For å kunne bidra til læring og kunnskapsspredning ønsker Sørlandets kompetansefond å kunne delta i prosjektenes styringsgrupper o.a. etter avtale.
Som hovedregel har vi utlysninger to ganger i løpet av et kalenderår. Av utlysningene vil det fremkomme informasjon om hvilke strategiske innsatsområder utlysningen dekker og hvilke tidsfrister som gjelder.
Utlysninger offentliggjøres på våre nettsider, gjennom utsendelse av informasjon til interessenter som ønsker å stå på våre kontaktlister og via kunngjøringer i landsdelens aviser.
Det er til en hver tid mulig å kontakte oss dersom du ønsker å forberede en søknad, diskutere muligheter for samarbeid eller utvikling av prosjektideer.
Søknader sendes digitalt her og må inneholde:
A. Oversendelsesbrev, som inneholder:
- Prosjektnavn
- Navn på den formelle søkerorganisasjonen, inkl. adresse og organisasjonsnummer
- Kontonummer og navn på søkerorganisasjonens
- Ansvarlig person hos søkerorganisasjon, inkl. kontaktinformasjon (e-postadresse og telefonnummer)
- Kort overordnet beskrivelse av prosjektet (maks 1500 tegn)
- Søknadssum for kommende år
- Oversikt over samarbeidspartnere, både aktive partnere i prosjektet og andre finansiører
- Antall år prosjektet er planlagt å vare og hvilke søknadssummer enn ønsker å presentere for Kompetansefondet
- Innholdsfortegnelse for det samlede dokumentet/søknaden med vedlegg.
B. Søknadsdokument, som inneholder:
- Beskrivelse av søkerorganisasjon og øvrig tenkt prosjektorganisering. Det vedlegges en kortfattet informasjon om institusjonens eller organisasjonens formål, aktiviteter og historik.
- Utfyllende prosjektbeskrivelse med bakgrunn for prosjektet og de utfordringer prosjektet adresserer. Herunder også de viktigste forutsetningene for prosjektets suksess, hvem som etterspør prosjektet og samarbeidspartnere som vil medvirke. Det vedlegges en oversikt over relevante referanseprosjekter.
- Prosjektmål, inkludert virkninger (hva prosjektet vil bety for prosjektets deltakere og omgivelser/målgruppe/ brukere i form av for eksempel endringer i kompetanse, adferd, praksis og politikk) og effekter om prosjektet lykkes (langsiktige endringer på samfunnsnivå som følge av resultatene og virkningene).
- Beskrivelse av hvordan prosjektet eller resultatene av dette skal implementeres/videreføres/brukes i forlengelsen av prosjektperioden.
- Fremdriftsplan som beskriver planlagt prosjektperiode og hovedaktivitetene i prosjektet, med tilhørende milepæler og leveranser.
- Budsjett med gjennomarbeidet finansieringsplan. Kostnader knyttes til aktivitetsområder og milepæler i framdriftsplanen. Som egenkapital i prosjektet kan utlegg og egeninnsats medregnes. Kompetansefondet benytter de samme satsene som Norges Forskningsråd i beregning av egeninnsats. Det kan søkes om støtte til lønnskostnader og sosiale utgifter, men ikke "overhead" i beregning av timepriser/kostnader. Merk! Kompetansefondet vil bare unntaksvis fullfinansiere prosjekter. Videre at vi kun bevilger midler til kompetansehevende aktiviteter, og at våre tildelte midler ikke kan benyttes til andre formål eller som investeringer i anlegg, utstyr eller rene driftskostnader.
- Utfyllende CV til prosjektleder samt forenklede CVer/beskrivelse av kjerneteamets kompetanser og roller i prosjektet legges med som vedlegg.
- Eventuelle attester og formelle samarbeidsavtaler vedlegges.
- Egenvurdering av søkerorganisasjon og prosjekt i forhold til gjeldene regelverk for statsstøtte (Sørlandets kompetansefond er underlagt EØS-avtalens statsstøtteregelverk. Les om dette lenger nede på siden).
Oversendelsesbrev, komplett søknad og eventuelle vedlegg oversendes som en sammenhengende PDF-fil innen utlysningens angitte tidsfrist.
Etter utløp av søknadsfristen vil administrasjonen vurdere alle mottatte søknader. Dette kan innebære dialog med søker og eventuelle samarbeidspartnere i det aktuelle prosjektet. Alle innkomne søknader fremlegges for styret. Det er styret som avgjør hvilke prosjekter som får støtte. Alle søkere får tilsendt e-post om styrets vedtak.
Søkere som får tildelt midler kontaktes i neste omgang for utarbeidelse av kontrakt som signeres av begge parter. Det avtales som regel også et oppstartsmøte.
Vi får som regel inn mange søknader, og styret må prioritere basert på tilgjengelig utdelingskapasitet. Dette betyr i praksis at også solide prosjekter som innfrir alle formelle krav kan få avslag i den aktuelle tildelingsrunden. Avslag begrunnes normalt ikke.
Søkere som er i gang med flerårige prosjekter hos SKF skal hvert år sende fornyet søknad innen fristen definert i utlysningen. Dersom et pågående flerårig prosjekt ikke har rapportert for foregående års tildeling skal søknaden inkludere statusrapport med prosjektregnskap hvor påløpte kostnader og eventuell rest av tidligere tildelinger framkommer.
Sørlandets kompetansefond forholder seg til offentlighetsloven*, og dersom vi mottar begjæringer om innsyn i søknader og/eller prosjektinformasjon vil vi kontakte aktuelle parter. Eventuelle unntak til offentliggjøring av informasjon knyttes som hovedregel til personopplysninger og yrkeshemmeligheter. Slik informasjon blokkes normalt ut av dokumentene som oversendes den som begjæret innsynet.
*Offentlighetsloven, §13 og 14 i Lov om rett til innsyn i dokument i offentleg verksemd, Kap. 3.
Sørlandets kompetansefond er underlagt EØS-avtalens statsstøtteregelverk ved tildeling av midler.
Oppfølging av dette regelverket ligger under Nærings- og fiskeridepartementet, hvor reglene om offentlig støtte skal sikre at næringsdrivende i hele EØS-området har forutsigbare konkurranse- og rammevilkår.
Formålet med statsstøtteregelverket
Et felles regelverk om offentlig støtte for hele EØS-området skal hindre at nasjonale eller lokale myndigheter tilgodeser enkelte foretak eller næringer fremfor andre på en måte som påvirker samhandelen negativt, og bidra til at markedsaktørene stilles overfor forutsigbare og like konkurranse- og rammevilkår i hele EØS-området. Forbudet bidrar dermed til å sikre likebehandling av virksomhetene.
Dersom det blir tildelt støtte som ikke er forenlig med EØS-avtalen vil støtten regnes som ulovlig. ESA kan pålegge staten å kreve ulovlig støtte tilbakebetalt. Hensikten er å gjenopprette situasjonen på markedet slik den ville vært uten den ulovlige støtten.
Les eventuelt mer om regelverket her
Hva er statsstøtte?
I EØS-sammenheng benyttes begrepene “statsstøtte” og “offentlig støtte” om hverandre.
Det er seks vilkår som alle må være oppfylt for at et tiltak skal defineres som offentlig støtte (vilkårene er kumulative):
- Mottaker av støtte er et foretak som utøver en økonomisk aktivitet (foretaksvilkåret)
- Støtten er gitt av staten eller av statsmidler i enhver form (inkluderer tildelinger fra SKF)
- Støtten innebærer en økonomisk fordel for mottaker
- Støtten begunstiger enkelte foretak eller produksjonen av enkelte varer eller tjenester (selektivitetsvilkåret)
- Støtten kan virke konkurransevridende
- Støtten kan påvirke samhandelen mellom EØS-landene.
Dersom alle vilkårene er oppfylt samtidig utgjør tiltaket offentlig støtte. Dersom et av vilkårene ikke er oppfylt, er ikke tiltaket eller tilskuddet offentlig støtte. Da trenger man heller ikke forholde seg til reglene om offentlig støtte.
Du kan eventuelt lese mer om dette i veilederen til Nærings- og fiskeridepartementet her.
Statsstøttereglene kommer bare til anvendelse når støtten gis til et “foretak”. I denne sammenheng må foretaksbegrepet vurderes funksjonelt, med utgangspunkt i om den aktuelle enheten driver “økonomisk virksomhet” etter EØS-avtalen. For eksempel vil et universitet, som hovedregel ikke være å betrakte som et “foretak”, men kan likevel regnes som et foretak i tilfeller hvor en konkurrerer med andre virksomheter om oppdrag.
Tillatt støtte
EØS-avtalens regler om statsstøtte innebærer at offentlig støtte som hovedregel er forbudt, men det er likevel mulig å tilrettelegge tiltaket slik at det er forenlig med EØS-avtalen. EU-kommisjonen har laget regelverk som sier hvordan tiltak kan gjennomføres slik at det er forenlig.
Bagatellmessig støtte
Støttebeløp opp til 200 000 euro over en flytende tre års periode (jf. Kommisjonsforordning nr. 1407/2013) kan på visse vilkår gis uten at det er nødvendig å få forhåndsgodkjenning av EFTAs overvåkningsorgan. Det er imidlertid regler om kumulasjon, slik at støtte fra flere givere må regnes under ett.
Støtten er i utgangspunktet ikke omfattet av forbudet i EØS-avtalen artikkel 61 nr.1, fordi støttebeløpet er så lite at støtten vurderes å ikke være egnet til å påvirke samhandelen. Bagatellmessig støtte kan derfor tildeles uten krav om forenklet melding eller notifikasjon til EFTAs overvåkningsorgan (ESA). Imidlertid må støttegiver påse at prosedyre- og saksbehandlingsreglene i forordningen følges, slik at støtten tildeles på en måte som er forenlig med Kommisjonsforordningen.
Mal for egenerklæring bagatellmessig støtte lastes ned her, og legges ved søknaden.
Les eventuelt mer om bagatellmessig støtte her.
Det alminnelige gruppeunntaket (GBER)
Det alminnelige gruppeunntaket inneholder en liste over visse støtteformål som er forhåndsgodkjent som forenlig støtte (se under). SKF er meldt inn under seks artikler for støtteformål innunder gruppeunntaket:
- Artikkel 22 om støtte til nyetablerte foretak
- Artikkel 25 om støtte til forsknings- og utviklingsprosjekter
- Artikkel 27 om støtte til innovasjonsklynger
- Artikkel 28 om innovasjonsstøtte til SMB-er
- Artikkel 29 om støtte til prosess- og organisasjonsinnovasjon
- Artikkel 30 om støtte til forsknings- og utvikling i fiskeri- og aquakultursektoren
- Artikkel 31 om opplæringsstøtte
Dette innebærer at en kan tildele støtte til prosjekter som oppfyller betingelsene for anvendelse av ordningen og de spesielle vilkårene for støtte til de ulike formålene.
Les eventuelt mer om det alminnelige gruppeunntaket her.
Gruppeunntaksforordningen har bare anvendelse på støtte som har insentiveffekt. Støtten skal som hovedregel anses å ha insentiveffekt dersom støttemottakeren har inngitt en skriftlig søknad om støtte til den berørte medlemsstat før arbeidet med prosjektet eller virksomheten igangsettes.
Gruppeunntaksforordningen skiller mellom flere kategorier av forskning og utvikling med forskjellige regler for støtteintensitet. Støtteintensiteten for hver støttemottager skal ikke overstige:
- 100 % av de støtteberettigede kostnadene for grunnforskning
- 50 % av de støtteberettigede kostnadene for industriell forskning
- 25 % av de støtteberettigede kostnadene for eksperimentell utvikling
- 50 % av de støtteberettigede kostnadene for forundersøkelser
Støtteintensitetene kan på bestemte vilkår økes opp til en høyeste støtteintensitet på 80 %, for eksempel kan støtteintensiteten økes med 10 prosentpoeng for mellomstore bedrifter og med 20 prosentpoeng for små bedrifter.
Mellomstore bedrifter defineres som bedrifter med færre enn 250 ansatte, og årlig omsetning som ikke overstiger 50 millioner euro og/eller totalt balanseregnskap som ikke overstiger 43 millioner euro. Små bedrifter defineres som bedrifter med færre enn 50 ansatte/årsverk, og årlig omsetning og/eller balanseregnskap som ikke overstiger 10 millioner euro.
Støtte fra SKF kan gis til målrettede tiltak, men ikke til en institusjons ordinære drift.
kompetansefond
Skippergata 24 B
4611 Kristiansand
→ Vis i kart
+ 47 38 05 64 20
post@skfond.no
Org nr. 984 269 846